camloos

Ik mis mijn digitale camera. Serieus. Ik ben hem een tijdje terug verloren. Note to self: swingen en – attached to the hip – camera hoesjes (waarvan de velcro niet goed meer werkt) gaan niet samen. Ik kan me momenteel ook geen nieuw – deftig – toestel veroorloven, al heb ik wel mijn oog op iets.

Ik sta natuurlijk wel open voor andere suggesties. Ik ben wel een complete leek op fotografisch vlak. Welk digitaal fototoestel heeft u en bent u er content van? Waar moet ik vooral op letten bij de aanschaf?

~ door man+plan op juli 9, 2006.

Eén reactie to “camloos”

  1. Laat me u even inleiden in de wereld van digitale fotografie :)

    Als ik u een tipje mag geven: koop geen kodak. Ze zijn wel goed maar de beste vind je nog altijd bij Nikon en Canon.

    Ikzelf had een kleiner model, nikon coolpix 4300 dat indertijd meer dan 500e gekost heeft. Is al enkele jaren geleden… Zeer goed toestel.
    Nu heb ik een iets (lees veel) zwaarder toestel. Een vrij professioneel toestel. Ook van Nikon. Heeft 6MP en is vrij makkelijk in gebruik.

    Alles hangt natuurlijk af van uw budget hé. Als het toch iets mag kosten 500-600€ dan zou ik de nikon D50 aanraden. Je kan die al kopen in een pakket met een standaard lens. Het voordeel van een D50 is dat het een spiegelreflex is. Die zijn zowiezo beter dan de gewone digitale. Ze hebben meer van een analoog toestel en dat komt de kwaliteit ten goede.
    Het voordeel van de D50 is dat die vrij betaalbaar is en dat je er gelijk welke lens kan opzetten als die maar nikon compatibel is. In een fotozaak die 2de handsgerief verkoopt kan je lenzen genoeg vinden die niet zo heel veel kosten. Een 30mm is al goed voor normale foto’s.

    Als het niet zoveel mag kosten kan je in de coolpix reeks blijven maar daar ben ik niet zo goed meer van op de hoogte…

    Waar moet je op letten:
    Aantal effectieve pixels: let wel dat er EFFECTIEVE pixels staat want soms vermelden ze meer maar er zit altijd verlies op dus het woordje effectief is wel belangrijk.
    Als je niet voor een D50 gaat, maar een met een vaste lens dan moet je zeker kijken naar de optische zoom. Een 2x optische zoom is niet zo sterk, een 5 of 8x is dan natuurlijk veel beter.
    Wat ze ook zeggen van digitale zoom… gebruik die NOOIT, die vern**kt uw foto gewoon. Hetgeen daar gebeurd is digitaal inzoomen. Dat is hetzelfde alsof je de foto vergroot in windows ofzo. Je kan die dan beter vergroten in photoshop want die past daar een aantal algoritmen op toe zodat je toch betere kwaliteit kan krijgen.

    Waar je ook moet opletten zijn de instellingen:
    Meestal zijn er verschillende programma’s beschikbaar: voor portret, voor landschap, voor donkere foto’s,… let erop dat er voldoende zijn of dat je veel instellingen zoals sluitertijd, diafragma enzo zelf kan instellen maar meestal is dat beperkt bij de iets goedkopere toestellen.

    Flits is ook belangrijk. Kijk of de flits een programma heeft voor rooie ogen. Op die manier als jij een foto wil nemen met de flits dan zal hij ervoor zorgen dat er eerst licht wordt uitgezonden voordat de foto genomen wordt zodat de ogen aangepast worden aan het flitslicht, daarna flits hij nog eens en wordt de foto genomen. Anders heb je zo va die knalrooie ogen op foto’s en das niet handig :)

    Wat ook belangrijk kan zijn is het formaat waarin je kan trekken. Alle digitale camera’s kunnen foto’s nemen in JPG. Het nadeel is dat jpg eigenlijk compressie toepast om de foto te verkleinen. Als het enigszinds mogelijk, zoek een toestel waarbij je ook in TIFF kan trekken; Hirbij ga je bijna niets verliezen en zal hij van elke pixel een RGB waarde opslaan. De grote van die foto is dan natuurlijk veel groter en er zullen minder foto’s op je kaartje kunnen maar als je later de foto wil uitvergroten naar poster ofzo dan is een TIFF wel veel beter.

    Denk dat dit alles is :)
    Als je nog iets moet weten, just ask :d

Geef een reactie

 
